Categorieën

RIMO-scriptieprijs 2015-2016 gewonnen door Soraya Bou-Sfia

Ter aanmoediging van de studie van het recht van de Islam en het Midden-Oosten heeft de vereniging de RIMO-prijs ingesteld. Deze prijs wordt tweejaarlijks uitgereikt.

De Vereniging heeft voor de RIMO-prijsvraag 2015-2016 vijf inzendingen ontvangen.
Met grote waardering heeft de jury, bestaande uit Prof. Marie-Claire Foblets, Prof. Susan Rutten en Dr. Nadia Sonneveld, de inzendingen gelezen en beoordeeld.

De jury is unaniem van oordeel dat de RIMO-scriptieprijs 2015-2016 dient te worden toegekend aan Soraya Bou-Sfia, voor de inzending van haar scriptie ‘Samen spelen, eerlijk delen. Een onderzoek naar het Marokkaanse huwelijksvermogensrecht’ (Vrije Universiteit Amsterdam). In haar bekroonde masterscriptie beschrijft Bou-Sfia niet alleen het nieuwe Marokkaanse huwelijksvermogensrecht, maar gaat zij ook in op de toepassing van het Marokkaanse huwelijksvermogensrecht in Marokko en de toepassing hiervan, aan de hand van het Nederlandse IPR, in Nederland.

Soraya Bou-Sfia is momenteel als promovenda verbonden aan Utrecht Centre for European Research into Family law (UCERF), Universiteit van Utrecht, waar zij onderzoek doet naar de bescherming van de identiteit van kinderen vanuit mensenrechtelijk en familierechtelijk perspectief.

Als winnaar van de scriptieprijs zal Soraya Bou-Sfia een voordracht geven op het eerstvolgende RIMO-symposium. De voordracht zal worden gepubliceerd in de RIMO-bundelserie.